Zaraz po nabyciu nowego auta kolejnym rozsądnym krokiem powinno być zabezpieczenie go. W tym momencie rodzi się kilka pytań m.in. jakiej firmie to zlecić, oraz jaką formę zabezpieczenia wybrać. Nagle okazuje się, że z dwóch prostych pytań tworzy się problem w postaci wielu firm, które oferują tego typu usługi, oraz wiele rodzajów zabezpieczeń karoserii i wnętrza, a tym samym wiele kolejnych pytań bez odpowiedzi.
OD CZEGO ZACZĄĆ?
Najlepszą formą zgromadzenia niezbędnych informacji będzie rozmowa bezpośrednia w jednej z firm detailingowych, a najlepiej w kilku różnych. Dlaczego? Ponieważ uzyskasz już pierwsze konkretne informacje na temat stosowanych w danym miejscu materiałów, poznasz ich podstawowe właściwości, oraz cenę. Różne firmy stosują różne materiały, dlatego trzeba pamiętać, że powłoka powłoce nie równa, podobnie jak folia. Jeżeli do tej pory nie miałeś większego pojęcia w tym temacie, właśnie zaczynasz zdobywać doświadczenie, a każda kolejna rozmowa wypełniona jest co raz bardziej szczegółowymi pytaniami. Jeżeli masz przed sobą do wydania kilka, czy kilkanaście tysięcy złotych na zabezpieczenie auta, warto jest poświęcić trochę czasu, aby zebrać nieco informacji, które pomogą Ci w podjęciu świadomej decyzji. Szukanie informacji w intrenecie, w szczególności na różnych grupach Facebook’owych to średni pomysł ponieważ rzeczywistość jest tam mocno zakrzywiona, a ludzie często wypisują bzdury…
JAKIE SĄ FORMY ZABEZPIECZEŃ KAROSERII I WNĘTRZA?
Aktualnie są trzy grupy główne, czyli powłoki ceramiczne, powłoki elastomerowe, oraz folia ochronna. Jednak tu sprawy się komplikują, ponieważ producentów i dystrybutorów jest obecnie bardzo dużo, a każdy produkt jest inny. Sprawa jest jasna, gdy szukasz firmy, która zrobi Ci najtaniej, wtedy wszystkie te pytania są zbędne.
O CO PYTAĆ?
Zanim zadasz kilka pytań komuś, najpierw zadaj kilka sobie.
- Jakie roczne przebiegi planuję robić autem?
- Czy auto będzie poruszało się po mieście, w trasach, czy w cyklu mieszanym?
- Bardziej miasto, czy może tereny podmiejskie, nie koniecznie z asfaltem?
- Czy mam czas i warunki do mycia auta ręcznie, czy głównie myjnia bezdotykowa?
Są to podstawowe pytania, które nakierują Ciebie, oraz firmę, której zlecisz zabezpieczenie auta, jaka forma zabezpieczenia będzie najlepsza. Nie każdemu od razu trzeba wciskać drogą folię ochronną, ponieważ są przypadki, że prosta powłoka ceramiczna będzie wystarczającym rozwiązaniem i będzie kosztować 10 razy mniej niż folia.
Powyższe pytania są kluczem do rozpoczęcia rozmowy na temat wyboru formy zabezpieczenia pojazdu. Poniżej natomiast podaję sugerowane rozwiązania w zależności od tego, jak auto będzie użytkowane.
- Jeżeli auto będzie służyło do jazdy „dookoła komina”, czyli wożenie dzieci do szkoły, zakupy, praca w pobliżu i roczne przebiegi będą w okolicach do 10k km to wystarczy prosta powłoka ochronna z folią bezbarwną na newralgiczne miejsca, takie jak próg załadunkowy, wnęki klamek, ranty drzwi, progi wejściowe, czy słupki piano.
- Jeżeli auto ma robić głównie przebiegi autostradowe, to miejsca najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne, czyli cały front auta, progi zewnętrzne, oraz tylny zderzak warto zabezpieczyć folią PPF, a na resztę karoserii nałożyć powłokę ochronną.
- Jeżeli auto pracuje w cyklu mieszanym, robi przebiegi 15k+ rocznie, jeździ po mieście i w trasy, tutaj zalecam pełne zabezpieczenie folią ochronną, oraz zestawem powłok do felg, szyb, tapicerki etc. Bezkompromisowy pakiet zabezpieczenia wszystkich powierzchni, które są często używane i niestety, ale już po pierwszych 5-10k km potrafią być dotkliwie zniszczone zarówno przez kamienie w trasie, jak i nieodpowiedzialnych ludzi parkujących obok Twojego auta. Jest to efekt wykorzystywania słabej jakości materiałów do budowy aut. Dotyczy to lakieru, blachy, tapicerki, a nawet szyb.
Należy pamiętać, że ostateczna cena za dane zabezpieczenie często sugeruje jakość materiałów użytych do zabezpieczenia auta, ale też informuje o doświadczeniu w zabezpieczaniu aut na przykład folią ochronną. Zbyt atrakcyjna cena za zabezpieczenie może być sygnałem, że folie, czy powłoki użyte do zabezpieczenia powierzchni będą cienkie i słabej jakości, dlatego warto zapytać o producenta danych zabezpieczeń, oraz ich właściwości, a potem na podstawie tych informacji poczytać sobie nieco w internecie.